Knutshøe, sesongens første fottur!

Endelig er fottur sesongen igang, og for en start det ble. Jeg følte meg som en 5 åring i godtebutikken som får velge en ting, i mitt tilfelle; en tur. Valget falt på Knutshøe, også kalt Besseggens tøffe lillebror. Frank og jeg gikk denne turen to år tilbake for første gang, da satt jeg og skalv i de to klyvepartiene man må igjennom på turen. Siden den gang har jeg jobbet mye med høydeskrekken og hodet.

Lørdagens tur ble en opptur på så mange måter. Været var magisk, buksene ble rullet opp, og genser ble byttet ut med t-skjorte etter fem minutter. Første klyvepunktet kommer ganske tidlig på turen, og gikk som en lek. Når du først har kommet opp første klyvingen, så får du magisk utsikt til Beseggen, Besshøe, vakre grønne Gjende og 2000-metere på rekke og rad. Å kjenne lukten av fjell igjen, var helt fantastisk. Frank og jeg var høye på livet. Turen over Knutshøe er så ufattelig vakker, og anbefales på det varmeste.

Du går lenge på fin sti, med god avstand til stupkantene, og hele tiden med fantastisk skue over vakre Jotunheimen. Da vi kom til det andre klyvepunktet som er litt mer utfordrende enn det første, så gikk dette også overraskende bra. Jeg ventet på at det skumle skulle komme, det jeg hadde grudd meg til, men det kom ikke….. og plutselig sto vi på toppen. Jeg tok meg til og med tid til å snu meg rundt og se utover mens vi sto i fjellveggen. Deilig å kjenne på mestring og litt mindre høydeskrekk.

På toppen hadde vi en laaaaang rast, sola skinte fra nesten skyfri himmel, slike dager må bare nytes.

Etterhvert tok vi fatt på turen ned fra Knutshøe og tilbakeveien gjennom Leirungsdalen. Nede i dalen stekte sola godt, og flere steder er det små «badestrender» om du ikke synes det gjør noe med en «litt» kjølig dukkert. Frank og jeg tenkte det var fint å starte badesesongen til fjells, og kastet oss ut i det friske fjellvannet.

Ja, vannet var kaldt, men jeg har tross alt badet i Vangsmjøsa i vinter, så dette var absolutt innafor, deilig forfriskende.

Skal du over Valdresflya i sommer, så sett av litt ekstra god tid å få med deg denne vakre fjellturen.

Nå gleder jeg meg til det snart er tre HELE uker med fjellturer, ferien nærmer seg med stormskritt.

Borte bra, men (Jotun)heimen best ❤

God søndag ❤

1 tanke på “Knutshøe, sesongens første fottur!